Tänään lähdettiin Hugon kanssa seiskan aikoihin aamulla kohti Ylöjärveä ja siellä pidettäviä rally-tokokisoja. Etukäteen olin melko varma, ettei rally-toko aiheuttaisi samalla tavalla jännitystä kuin tokokoe tai agikisat, mutta kyllä niitä perhosia oli vatsassa ennen näitäkin kisoja! Tajusin nimittäin pari päivää sitten, että enhän minä osaa rally-tokon sääntöjä. Olin epävarma liikkeiden suorituspaikoista merkkiin nähden. Mistä puolelta merkki pitää missäkin liikkeessä kiertää? Entäpä miten siirtymät toteutetaan eri liikkeissä? Pitääkö ohjaajan pysähtyä koiran vierellä tietyissä liikkeissä? Miten uusiminen toteutetaan, käytännössä, mikäli sen haluaa tehdä? Nämä ja lukuisat muut kysymykset pyörivät mielessäni, enkä löytänyt sääntöjä lukemallakaan vastauksia näihin kaikkiin, joten laitoin sitten paniikkiviestejä agilityseurakaverille, jonka tiesin olevan "rally-tokoihminen". Niinpä sain kärsivällisiä selostuksia vastuakseksi kysymyksiini ja olo oli astetta luottavaisempi :) Kuitenkin vähän jänskätti tänään, vaikkakin rataantutustumisessa alkoi vähän jännitys laantua, kun odotus muuttui konkreettiseksi tekemiseksi.
Äitini oli mukana ketynä ja alkuun oli tarkoitus, että hän kuvaisi radan. Kenenkään muiden ratoja ei kuitenkaan kuvattu, joten sanoin sitten lopulta, ettei meidänkään rataa tarvitse kuvata. Jälkikäteen harmittaa... Rata kaikkiaan tuntui aika hallitulta eli Hugo oli juuri sopivassa mielentilassa. Keskittyi ja oli innokas olematta kuitenkaan ylikierroksilla. Aavistuksen se ekan tehtävän (270 astetta oikeaan) kohdalla käännöksessä pälyili merkkitelinettä, mistä tuli mieleen, että ollaan tehty tasan kerran treeniä niin, että ollaan käytetty merkkejä ja silloinkin telineet oli selvästi pienemmät/kevyemmät. Ekan merkin jälkeen kuitenkin merkkien ihmettely jäi sikseen.
Koska ratapiirrosta ei vielä ainakaan ole netissä ja itse otettu valokuva piirroksesta on epätarkka, listaan tehtävät tähän alle.
LÄHTÖ
1. 270 ASTETTA KÄÄNNÖS OIKEAAN
2. KOIRA ETEEN, OIKEALTA SIVULLE, ISTU
3. TÄYSKÄÄNNÖS OIKEAAN
4. ISTU, 1 ASKEL, ISTU, 2 ASKELTA, ISTU, 3 ASKELTA, ISTU
5. PUJOTTELU
6. LIIKKEESTÄ MAAHAN
7. VASEN TÄYSKÄÄNNÖS
8. 270 ASTETTA KÄÄNNÖS VASEMPAAN
9. ISTU, KIERRÄ KOIRAN YMPÄRI
10. 360 ASTETTA OIKEAAN
11. KOIRA ETEEN, VASEMMALTA SIVULLE
MAALI
Kivan tuntuinen rata rataantutustuessa ja myös varsinainen kisasuoritus tuntui aika sujuvalta. Lopputuloksena kisoista oli hyväksytty tulos pistein 97/100 eli pistesaldo oli ihan huomattavan paljon isompi kuin mitä olin uskaltanut edes toivoa :) Tulospaperista selvisi, että radalla oli tullut kolme yhden pisteen vähennystä ja kaikki taluttimen kiristymisestä. Toisin sanoen talutin ei ollut pysynyt riittävän löysänä (täytyisi siis koko ajan roikkua löysänä) kolmessa tehtävässä, jotka olivat 3, 7 ja 9. Lisähuomautuksena oli kirjoitettu näihin liittyen: "Hieman pidempi talutin estää tahattomat virheet." Eli toisin sanoen ensi kerralla matkaan pidempi talutin, jottei kiristyminen ainakaan johdu siitä, ettei se vain yllä tarpeeksi pitkälle :D Toisena kommenttina paperissa oli "Kaunista yhteistyötä". Oli siis oikei hyvät fiilikset tämän päivän kisoista ja innolla katsellaan seuraavia kisoja tästä rohkaistuneena!
Jipin kanssa käytiin tänään illalla Ojangossa kisaturisteina. Siellä oli oman seuran järkkäämät maksien kakkosluokan kisat ja mukana oli paljon seurakavereita, joten päätettiin mennä Jipin kanssa taas ihmettelemään kisafiilistä. Tosin ei Jipin mielestä siinä ollut mitään ihmettelemistä. Kaikkia ihmisiä olisi halunnut moikata, kaikkien koirien kanssa olisi mielellään leikkinyt ja hälinään ja ääniin ei reagoinut millään lailla. Se on jännä, ettei Jippi koskaan yhtään jännitä muita koiria tapahtumissa, joissa paikalla on enemmän koiria, vaan haukkumista muille koirille ilmenee vain lenkkien yhteydessä.... Tuolla se olisi aika lailla suin päin mennyt tervehtimään koiraa kuin koiraa! Paikalla oli myös Pirkko-pentu, joten kakarat saivat painia ihan sydämensä kyllyydestä.
Onnistuttiin jopa treenaamaan kisapaikalla rauhoittumista ja hienosti malttoi Jippi rennosti makoilla "käy siihen" -käskyllä ihan kisaradan vierellä. Tosin pieniä pätkiä vasta tehtiin, sillä kyllähän se keskittymiskyky sellaisessa hälinässä on vielä vähän rajallinen, mutta hiljaa hyvä tulee :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti