Jipillä on paikka ohjattuun agin (Saijan valkkuryhmä) joka toinen viikko
(ko. ryhmä treenaa vain vuoroviikoin), joten välillä niille
vuoroviikoille tulee ostettua irtotreenejä. Nyt Saijan treeneissä rata
näytti niin kivalta, että oli pakko päästä sitä kokeilemaan!
Ekalla yrityksellä pääsimme puhtaasti esteelle numero 24 asti. Hypyllä
24 tein takaakierto-sokkarin, joka käänsi Jippiä ihan liian heikosti ja
se pääsi pujahtamaan hypyn jälkeen putkeen numero 31 (ahdas väli, mutta
hyvin se sinne sujahti :D ). Ja kun se kerran sen reitin keksi, niin
eihän sitä meinannut pidellä sieltä putkesta mikään! Kokeilin ensiksi
rataantutustumisessa kaavailemaani takaakierto-valssia, mutta suihkis
Jippi ampaisi putkeen silloinkin. Todennäköisesti ei olisi sujahtanut,
jos pohjalla ei olisi ollut sitä sokkariyrtystä ja opittua reittiä!
Toimivimmaksi tähän kohtaan meillä osoittautui takaakierron yhteydessä
tehty pieni puolivalssin tapainen (en tainnut edes kokeilla
vastakäännöstä, joten sekin olisi varmasti toiminut) ja sitten puomille
lähetyksen jälkeen takaaleikkaus puomilla.
Puomin jälkeinen osuus osoittautui kaikista haastavimmaksi, sillä
hypyltä 28 löytyi kaikenlaisia variaatioita paitsi se suunniteltu :D
Hypylle 26 lähetin takaakiertoon ja hyppyjen 26 ja 27 väliin tein
japskin. Japski on ohjauksena kuulunut sellaisiin, joita välttelen ihan
sen takia, että minun on kovin hankala osua ajoituksen kanssa oikeaan.
Nyt se kuitenkin sujui kerta toisensa jälkeen aika kivasti eli ehkä
tämän myötä uskallan sitä rohkeammi alkaa testailla erilaisiin kohtiin!
Kauhean näppärähän se olisi osata... Jäin jotenkin kuitenkin vähän
jumiin tuohon pätkään 26-27, joten 28 hypyllä olin selvästi Jippiä
jäljessä. Ensiksi Jippi löysi hypyn 28 sijaan putken 13/29. Tämän sai
estettyä yksinkertaisesti ohjauskättä laskemalla ja ottamalla näin
koiraa haltuun. Seuraava ongelma oli se, että koska olin vähän kauempana
hypystä 28, niin onnistuin ohjaamaan koiran hypyn jälkeen kääntymään
kauemman siivekkeen kautta. Tästä pystyi vielä pelastamaan tien putkeen
tekemällä hypyn jälkeen sylkkärin. Onnistuin lopulta kääntämään koiran
lähemmän siivekkeen ympäri, mutta en tehnytkään sokkaria, vaan
lähetinkin koiran putkeen takaaleikaten. Tämä sai Jipin kääntymään
putkesta väärään suuntaan, eikä ihmekään, sillä ohjaajan sijainti ja
liikesuunta putkea ennen toki näin antoikin ymmärtää. Lopulta sain
ohjaukset toimimaan eli tein sylivekin hypylle 28, muttei se
parhaimmillaankaan kauhean sujuvaa ollut, kun en vain millään ehtinyt
riittävän lähelle hyppyä 28 ja joudun suullisin käskyin avittaa Jippiä
kääntymään oikeaan suuntaan hypyllä. Tämä kohta täytyy treenata
omatoimitreeneissä kuntoon!
Mikä oli loistavaa huomata, niin 29-30 väliin tekemäni sylkkäri toimi
hyvin! Vielä pari viikkoa sitten sylkkärit oli minulle äärettömän
vaikeita ja Jippi ei oikein lukenut niitä kunnolla, mutta treenit ovat
tainneet tehdä tehtävänsä ja nekin alkavat vihdoin sujua. JES!
Päästyämme radan loppuun, alettiin hioa kohtaa 6-12. Ensimmäisellä
ratakerralla juoksin putken ja A:n viertä ja tein valssin hypyllä 8.
Valssi oli kuitenkin myöhässä, joten kaarros valui rumasti, vaikkei
virheitä tullutkaan. Tähän kokeiltiin erilaisia versioita. Kokeilin
irrottaa, hypylle 8 jo A:lta ja tehdä sokkarin 9-10 väliin. Sokkarin
kanssa tuli niin kiire, että 9 rima putosi. Kokeilin myös sivuirrotusta
hypylle 8 ja vain aikaisemmin tehtyä valssia. Vähän parempi, mutta
edelleen kaarros valui. Lopulta kokeiltiin niin, että leijeröin pituuden
ja hypyn 9 ja näin olin paljon aiemmin valssaamassa. Tällöin käännös
oli aika nätti ja leijeröinti tuntui muutenkin sopivalta vaihtoehdolta.
Eipä olisi tullut mieleen, että uskaltaisin tossa kohdassa leijeröidä,
ellei Saija olisi usuttanut kokeilemaan!
Seuraava hiomisen paikka oli kohta 10-12. Tässä haasteena
yllätys-yllätys valssi ja sen suunta. Olen tosi kova peruuttelemaan
valsseissa ja nyt alkaa konkretisoitumaan itsellekin (kiitos Saijan
rautalangasta vääntämisen), että usein takaakiertojen rimat johtuvat
oman ohjauksen väärästä suunnasta. Viime viikolla se oli peruutus
päällejuoksussa, mikä sai riman putoamaan ja heti, kun ohjaajan
liikesuunnan muutti, niin rimat alkoivat pysyä. Tällä kertaa se oli
sitten takaakiertovalssien peruuttelu, mikä sai rimat tippumaan. Tämä
näkyi selkeimmiten tuossa kohdassa 10-12. Tooooosi herkästi valssasin
niin, että oma liike kulki selkä edellä kohti putkea 33. Korjasin tätä
ohjausta kouluttajan mainitessa asiasta niin, että liikesuunta oli
enemmän kohti puomin päätyä, mutta edelleenkin peruuttaen ja rintama
kohti koiraa. En tajunnut peruuttavani, mutta niin vain peruutin :D Ja
sitten, kun sain ohjeeksi kääntää valssi ympäri nopeammin ja olla jo
paljon aiemmin jalat kohti putkea 12, vaikka ohjaus pysyisikin "auki"
koiraa kohti ja katse olisi koirassa, niin homma toimi! Jippi kääntyi
tällöin paljon tiukemmin ja rima pysyi. Nyt, kun vain oikeasti
muistaisin olla peruuttelematta! Miksi se onkin niin kauhean vaikeaa?
Mutta nämä pari viikkoa Saijan treeneissä ovat olleet äärettömän
hyödylliset minulle. Olin jo siinä uskossa (pelossa...), että Jippi ei
vain yksinkertaisesti osaa ja kykene suorittamaan takaakiertoja
puhtaasti. Että se tulee olemaan aina vain onnen kauppaa, että pysyykö
takakierroissa rimat vai ei. Nyt kuitenkin lähiaikojen treenit ovat
osoittaneet, että riman pudotuksiin on valtaosin syy ohjaajassa. Toki
pitää vähitellen kasvattaa myös rimavarmuutta eli että Jippi pitäisi
rimat, vaikkei ohjaaja välillä ohjaisikin huonosti, mutta tällä hetkellä
minulle riittää tietää, ettei takaakiertojen suorittamiseen puhtaasti
ole mitään fyysistä estettä, vaan se on nyt minusta kiinni, miten ne
sujuu!
Muistiin myös, että otetaan treeniradoille välillä A:lle eteen heitetty
etupalkka. Jippi suorittaa lähes tulkoon aina A:n osuen alasmenolle.
Osumat eivät ole keskellä, vaan osuvat vakiosti aika yläosaan, mutten
ole tätä edes yrittänyt muokata, sillä se on Jipin luontainen tapa
suorittaa A ja koska se sillä osuu ihan valtaosin, niin laukkojen
keinotekoinen muuttaminen tuntuu jotenkin vähän turhan vaikealta...
Mutta nyt ongelmaksi ovat muodostuneet kohdat, joissa joudun
irtaantumaan voimakkaasti A:sta (esim. nyt tässä radalla). Jippi jää
tuolloin katsomaan minun perääni, ja pää pystyssä ollessaan ei
luonnollisestikaan ole ajatus oikeaan suuntaan, vaan herkästi suoritus
on jäykempi ja saattaa olla, ettei laukat veny alastulokontaktille
saakka. Näin ollen palkkauksella voitaisiin pyrkiä saamaan suoritusta
pysymään stabiilina, vaikka ohjaaja liikkuisikin sivusuunnassa ja A:lta
käännyttäisiin jyrkästi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti